Læs mere om udvalgsformandens nedslagspunkter for den nuværende valgperiode | Kære partifælle. Velkommen til første nyhedsmail i en kortere række af nyhedsmails med en præsentation af de faste udvalg i Brøndby Kommunalbestyrelses regi.  H

Kan du ikke læse nyhedsbrevet? Se det online

  Finn Andersen

12. november 2024

Måske Teknik- og Miljøområdet er noget for dig som kandidat til KV25

Kære partifælle.

Velkommen til første nyhedsmail i en kortere række af nyhedsmails med en præsentation af de faste udvalg i Brøndby Kommunalbestyrelses regi. 

Hensigten med disse nyhedsmails er både at informere om det arbejde vores dygtige KB-medlemmer udfører til daglig og at gøre dig lidt nysgerrig på mere. Måske mere i form af et kandidatur til næste års Kommunalvalg. Måske nysgerrig i forhold til at være med til at påvirke den politik, vi går til valg på inden for dette politi-område. 

Vi når nemlig hele rækken af udvalg rundt, og den 27. januar 2025 inviterer vi alle til en kickstart af valgkampen, kickstart af udviklingen af valgprogrammet og kickstart af din tid som potentiel kandidat til Kommunalbestyrelsen. Ja, det er jo faktisk som et Kinderæg: Hele tre ting!!

Denne nyhedsmail har fokus på Teknik- og Miljøudvalgets område, hvor Finn Andersen er formand. Redaktøren af nyhedsmailen har stillet alle udvalgsformænd samme 4 spørgsmål:

1. Nævnt de 3 mest markante beslutninger truffet i dit udvalg
2. Hvad er på vej indenfor udvalgets område frem mod sommeren 2025
3. Hvilke målsætninger er der på dit udvalgsområde for de næste 2-3 år og
4. Er der i dit udvalgsområde emner, du særligt er optaget af og hvorfor?

 

Til det har Finn følgende nedslagspunkter:

1 - Nævn de beslutninger, der er truffet i det udvalg. Fortæl hvorfor du mener at dette er de mest markante beslutninger.

I vilkårlig rækkefølge:

Lokalplan 504: I udvalget havde vi flere gange drøftet, at den udvikling vi så i byens parcel – rækkehuse, kolonihaver og nyttehaver ændrede karakter til mere lukkethed. Vi oplevede ældre parcelhuse der blev revet ned og der blev bygget nyt, hvor udtrykket blev med lukket hegning og havernes grønne arealer udskiftet til hård belægning.

Der var stor interesse for udvalgets oplæg til de borgermøder vi afholdte. Vi fik ca. 234 hørringssvar. Efter en gennemgang af de mange høringssvar blev planen vedtaget ---.

Det var vigtigt, at vi fik planens regler ud til borgerne, hvorfor vi udsendte en folder, der i et enkelt sprog fortalte hvorledes reglerne i den nye lokalplan skulle tolkes. Der ligger forsat en opgave i opfølgning og dialog fra forvaltningens side på de henvendelser, der kommer.

Fælles kystbeskyttelsesprojekt i Køge Bugt Strandpark: Kommer med da jeg syntes det er et godt eksempel på det stærke samarbejde, vi har med kommunerne Greve, Ishøj og Vallensbæk omkring de store udfordringer, vi står overfor i Strandparken. Køge Bugt Strandpark er et fantastisk godt eksempel på hvordan man kan designe kystbeskyttelse, så det samtidig skaber stor rekreativ værdi. Det er nødvendigt, at vi rettidigt tilpasser sikringshøjden, så Strandparken også fremover vil kunne beskytte de omkring 1200 borgere i området mod oversvømmelse.

Nyt Ringnet. I forbindelse med åbningen af Letbanen i 2025 bliver busnettet i Brøndby, Glostrup, Albertslund og Vallensbæk ændret. Opgaven har været, at få borgerne i den kollektive trafik til at benytte bussen hen til Letbanen. Samarbejdet med de 3 kommuner og Movia blev varetaget af undertegnede og udvalgsmedlem Vagn  Hansen fra SF. Vi fik for Brøndbys vedkomne en god og spændende ny løsning på plads. Efter vi var færdige med forhandlingerne, kom der et meget flot tilbud, hvor vi fik mulighed for 10 minutters drift på linje 22. Det var et oplæg fra Regionen, som ikke var i tvivl om, at skulle forhandles på plads og finde økonomi til. Bus 22 med 10 minutters drift er noget vi kan være rigtigt glade for i Brøndby, som vi ”alle” kan benytte ved et enkelt skift måske.

 

2 - Hvad er på vej indenfor udvalgets område frem mod sommer 25.

Ny spildeplansplan 2025, som præsenteres i første kvartal med en høring og endelig vedtaget i maj, juni 2025. En plan der er et vigtigt redskab, om hvorledes vi skal håndtere de stigende regnmængder forsvarligt og sørge for at rense spildevand fra vores boliger, institutioner og virksomheder grundigt, før det, bliver ledt ud i vores havmiljø.

Vedtagelse af ny Mobilitets – og trafikhandlingsplan. Denne plan har to hovedformål. For det første skal alle kunne transportere sig så trygt, sikkert og gnidningsløst som muligt, både borgere, besøgende og virksomheder. Og for det andet vil vi arbejde for, at flere vil vælge cyklen, gåturen og den kollektive trafik i dagligdagen, særligt til de korte ture.

Fremtidens Brøndbystrand. Jeg ser frem til, at vi inden sommerferien vil kunne præsentere en aftale sammen med vores to samarbejdspartner AKF & Sampension omkring oprettelse af et arealudviklingsselskab som skal stå for det videre arbejde med vores udviklingsplan for området.  Et projekt som jeg har arbejdet tæt på med min plads først som medlem i TMU og de senneste år som Formand med deltagelse i styregruppen. En stor dag når vi går i gang.

Letbane start. SÅ nærmer vi os startdagen for Letbanen. I foråret ser vi frem til testkørsel i første kvartal. Vi starter færdiggørelse af vores to stationsforpladser som gerne skulle så klar i august. Herefter ser frem til efteråret til den store Letbane start. Det har jo været et anlægsprojekt som har været en udfordring for mange af vores borgere tættest på ringvejen. Tak for Jeres tålmodighed.

3 - Hvilke målsætninger er der på dit udvalgsområde for de næste 2-3 år

Der ligger forsat mange opgaver for udvalgt omkring opstarten af Fremtidens Brøndby Strand. Det er jo et projekt hvor vi ser 12 – 15 år frem.

Jeg ser også en opstart af vores nye friplejehjem på grunden i Vesterled. Her skal vi i gang med en ny lokalplan og informationsmøder for borgerne igen, nu da vi præsenterer et nyt projekt.

Der ligger en stor opgave foran os, omkring bygningsvedligeholdelse af vores mange bygninger som har været forsømt i en del år. Dette har vi stor fokus på i hele Kommunalbestyrelsen.

Det var lige et par store emner, som politiker ved jeg, at man ikke skal kikke for langt frem, især ikke når vi nærmer os et kommunevalg lige om lidt, i november 25. Skulle du sidde derude og have lyst til, at stille op til valget, skal du bare kikke forbi, når vi i den 27. januar eller 1. februar holder informationsmøde omkring det spændende arbejde i de forskellige udvalg. Jeg glæder mig til, at se DIG - Vel mødt.

4 - Er der i udvalgsområde emner, du særligt er optaget af, og hvorfor.

Med den rivende udvikling vi har oplevet de seneste år omkring det nye boligområde i Kirkebjerg, er det vigtigt vi får fulgt op på, om der er nogle ting vi mangler at få afsluttet. Her har Jeg særlig fokus på Kirkebjerg Søsti, som vi gerne skulle få lavet færdig i det nye år. En vigtig vej, der binder området sammen og giver et særligt miljø forbi Mudille søen.

Jeg føler også det er vigtigt, at vi fra politisk hold følger op på de borgernære ting. I vores iver for, at udvikle kommunen, kan vi ofte glemme de små vigtige ting som generer borgerne i deres hverdag. Det kan være manglende renovering af veje, fortove eller andet, efter den megen opgravning vi har haft overalt i byen de seneste år. Her er det vigtigt I melder ind på fejl I ser i dagligdagen på den kommunale App – Giv Et Praj – så vores medarbejder kan komme forbi og få rettet fejlen – måske en skæv flise der skal på plads.

Personligt har jeg en del opgaver som ligger lige for – Bedre skoleveje i Brøndbyvester og Øster. Få etableret en ordentlig nedgang på tunnelen fra ILVA til Hedegårds Alle – samt ny belysning. Det har ikke været muligt at lave dette under letbanearbejdet, da vi har haft en sikkerhedszone.

Så ser jeg som en vigtig ting, at vi for gennemgået vores nye og gamle læskure ved busholdepladserne og samtidig få sat nye læskure og cykelstativer op hvor det mangler. Følger vi ikke op på dette, kan vi ikke forvente en større tilslutning til den kollektive trafik. Herudover er der rigtig mange andre ting – som Du eller andre har – og får du bøvl med GIV ET PRAJ – så skriv til mig på mail: Finan@brondby.dk.

God Jul og Godt Nytår.

Med venlig hilsen

Finn Andersen

Formand - Teknik og miljøudvalget