Læs mere om udvalgsformandens nedslagspunkter for den nuværende valgperiode | Kære partifælle. Velkommen til nyhedsmail nr. 4 i den korte række af nyhedsmails med en præsentation af de faste udvalg i Brøndby Kommunalbestyrelses regi.  Hen

Kan du ikke læse nyhedsbrevet? Se det online

  Anette Pilmark

Kære partifælle.

Velkommen til nyhedsmail nr. 4 i den korte række af nyhedsmails med en præsentation af de faste udvalg i Brøndby Kommunalbestyrelses regi. 

Hensigten med disse nyhedsmails er både at informere om det arbejde vores dygtige KB-medlemmer udfører til daglig og at gøre dig lidt nysgerrig på mere. Måske mere i form af et kandidatur til næste års Kommunalvalg. Måske nysgerrig i forhold til at være med til at påvirke den politik, vi går til valg på inden for dette politik-område. 

Vi når nemlig hele rækken af udvalg rundt, og den 27. januar 2025 inviterer vi alle til en kickstart af valgkampen, kickstart af udviklingen af valgprogrammet og kickstart af din tid som potentiel kandidat til Kommunalbestyrelsen. Ja, det er jo faktisk som et Kinderæg: Hele tre ting!!

Denne nyhedsmail har fokus på Børne- og Skoleudvalgets område, hvor Anette Pilmark er formand.

Redaktøren af nyhedsmailen har stillet alle udvalgsformænd samme 4 spørgsmål:

1. Nævnt de 3 mest markante beslutninger truffet i dit udvalg
2. Hvad er på vej indenfor udvalgets område frem mod sommeren 2025
3. Hvilke målsætninger er der på dit udvalgsområde for de næste 2-3 år og
4. Er der i dit udvalgsområde emner, du særligt er optaget af og hvorfor?

Anette har sendt følgende svar på redaktørens spørgsmål:

De 3 mest markante beslutninger, der er truffet i BSKU

KVALITETSLØFT AF VORES SKOLER

Vi har vedtaget et kvalitetsløft af alle vores skoler i Brøndby. Det gjorde vi med afsæt i Brøndby Strategi 2030, hvor vi har forpligtet hinanden på, at vi skal have flere børn og unge til at lykkes i skolen og få en uddannelse. Det var vigtigt for mig, at beslutningen om et kvalitetsløft skulle være med 3 klare og markante fokusområder, nemlig 1) et fagligt løft i dansk og matematik, 2) højere trivsel og 3) mindre fravær.

Målet er, at eleverne i vores skoler skal trives og blive så dygtige, som de kan - og vi er godt på vej. Det ses blandt andet af de seneste tal fra Arbejdernes Erhvervsråd, hvor Brøndby er på top 5 af kommuner, hvor flest elever består i dansk og matematik!

Det er vigtigt at sige, at fokus på et fagligt løft ikke står i vejen for kreative, musiske og praktiske fag i skolen. Der er mange måde at lære på, og fra eleverne er der en efterspørgsel på mere varieret undervisning, hvor de også kommer ud af klasselokalet.

MINDRE SKÆRM - MERE LEG OG FÆLLESSKAB

Jeg er stolt over, at vi i Brøndby som en af de første kommuner i landet, vedtog et overordnet princip for brug af digitale enheder på skolerne og i SFO’erne, nemlig at digitale enheder (skærme, computere, mobiltelefoner) kun anvendes, når formålet er en del af læringen og andre faglige aktiviteter.

Det krævede lidt mod til at starte med, men siden vi traf beslutningen i 2023 har flere og flere kommuner og skoler gjort det samme, alt sammen med det formål at styrke både de faglige og sociale fællesskaber på skolerne. Vi kan se – og høre – at eleverne i frikvarterne nu leger mere i pauserne og er mere nærværende over for deres kammerater. 

NY SAMMENHÆNGENDE BØRNE- OG UNGEPOLITIK

Når jeg vælger den nye børne- og ungepolitik, så er det fordi den indeholder vores fælles børnesyn og 5 kerneområder, som er vigtige for ALLE børn og unge i Brøndby.

Vores fælles børnesyn lyder således: ”Børn og unge gør det bedste, de kan, med de kompetencer, de har. Det er de voksnes ansvar at inddrage børn og unge i positive fællesskaber og læringsmiljøer med lige adgang til at udfolde og udvikle sig og trives”.

De 5 kerneområder i politikken er: 1) Trivsel og stærke fællesskaber, 2) Familien som fundament, 3) Vejen til uddannelse, 4) Tidlig indsats og 5) Børn og unge i bevægelse.

I skoleregi har vi ”SammenOmSkolen” som mødes hvert halve år for at tale om udviklingen af vores skoler, ofte med et særligt udvalgt emne. Her er vi politikere fra Børne- og skoleudvalget, skoleledelserne, forældre fra skolebestyrelserne fra alle skolerne, elever fra elevrådene og tillidsrepræsentanter.

I daginstitutionerne har vi i 2024 for første gang holdt et fælles dialogmøde med repræsentanter fra samtlige daginstitutioner og deres ledelser, politikere og forvaltning. Det var en stor succes, og vi er enige om, at det skal gentages årligt med det formål at skabe sammenhængskraft og kontinuitet i den måde, vi er fælles om at sætte rammerne for de yngste Brøndby borgere.

Frem mod sommeren 2025

VI FÅR ET UNGERÅD I BRØNDBY

Jeg er så glad for, at vi på Kommunalbestyrelsesmødet den 11. december, skal vi træffe beslutning om etablering af et ungeråd i Brøndby.

Unge i dag har mindre politisk selvværd, og det skal vi have lavet om på, for børn og unge har ret til at blive hørt, og det er vores ansvar at være bedre til at inddrage de unge i det lokale demokrati.

2025 bliver startskuddet til rekruttering af unge mellem 14-25 år, som har lyst til at være med til at sætte rammerne for ungerådets arbejde og virke, og det glæder jeg mig utrolig meget til.

BYGGEPROJEKTER

Vi har lige nu fokus på sidste etape af udvidelsen af Brøndbyvester skole, og så ser vi frem til indvielsen af det nye børnehus i Kirkebjerg, som forventes klar til februar.

SKOLEMAD

Regeringen har med finansloven for 2025 besluttet at afsætte midler til en forsøgsordning med skolemad i grundskolen.  Jeg har bedt forvaltningen om at undersøge i det nye år, om der er mulighed for, at vi i Brøndby kan være med i en forsøgsordning.

Målsætninger for de næste 2-3 år

FLERE BØRN og UNGE SKAL LYKKES I FOLKESKOLEN

Både arbejdet med kvalitetsløftet og det nye kvalitetsprogram for Folkeskolen handler om at flere børn skal lykkes i folkeskolen. Målsætningen er at finde løsninger på, hvordan vi bedst ude på skolerne kan leve op til de nye krav i aftalen, som bl.a. består af initiativer, der skal sikre mere praktisk undervisning og valgfrihed i de ældste klasser, færre prøver, mulighed for juniormesterlære og obligatorisk erhvervspraktik og meget meget mere. Alt sammen for at lave den bedste skole for børnene i Brøndby.

HVILKE TILBUD SKAL VI HAVE TIL DE UNGE

Før sommerferien blev det pludselig meldt ud, at FGU Vestegnen ville lukke deres afdeling i Brøndby. Heldigvis rykkede vi hurtigt i Brøndby, og vores Borgmester Maja Højgaard sendte et høringssvar for at bevare FGU Brøndby, og det lykkedes! FGU er for alle unge under 25 år, der har brug for kompetencer til at komme videre i uddannelse eller job, og derfor vigtigt at bevare i Brøndby.

Mange har nok hørt om regeringens forslag om at nedlægge landets 10. klasseskoler og til gengæld etablere de såkaldte EPX’er, som skal være en 2-årig uddannelse fra 2030. Jeg er meget opmærksom på hvilken betydning, det kommer til at have for de unge i Brøndby. Vi er utrolig stolte af vores 10. klasseskole UCN, som er en af de allermest velfungerende i hele landet!  Hvis forslaget bliver vedtaget, så vil mit fokus være at se på, hvordan vi så i en ny situation fortsat kan have et godt tilbud til de unge i Brøndby.

Er der i dit udvalgsområde emmer, du særligt er optaget af, og hvorfor.

Ja, der er mange. Her kommer nogle af dem i ikke-prioriteret rækkefølge:

  • Fortsat fokus på kvalitetsløftet af vores skoler. Fordi flere skal trives og lykkes i folkeskolen.
  • Gode læringsmiljøer og indeklima, både i daginstitutioner og skoler. Fordi det gavner både trivsel og læring.
  • Tidlige indsatser og gode trygge overgange, både fra hjem til daginstitution og fra daginstitution til skole. Fordi det er bedre at forebygge, og fordi nogle børn har det svært med store skift.
  • De unge, som hverken er i uddannelse eller arbejde. Fordi vi skal hjælpe de unge, så de kommer godt i gang og kan mestre eget liv.
  • De børn, som lever i børnefattigdom. Fordi det i Brøndby er det 1 ud af 12 børn, der vokser op i relativ fattigdom.
  • Bedre samarbejde mellem kommunen og erhvervslivet. Fordi vi har brug for, at erhvervslivet tilbyder flere praktikpladser.
  • At sikre den høje kvalitet og pædagogiske faglighed i vores daginstitutioner. Fordi vi skal investere i vores børn og give dem de bedst mulige rammer.
  • Mere kunst og kultur i skolerne. Fordi det er godt for både elevernes læring og mentale sundhed at få lov til at fordybe sig og lære på andre måder.
  • Sikre cykelstier til alle vores skoler. Fordi vi skal have flere til at cykle til skole.

Jeg håber, at I kan se, at der er sammenhæng i det arbejde, som vi har sat i gang. Jeg glæder mig til at fortsætte arbejdet i det nye år og forhåbentlig årene frem.

Tak fordi I læste med og rigtig god Jul!

Anette Pilmark